czwartek

Cerkwie ulubione




Cerkiew  pw. Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja w Smolniku nad Osławą




Cerkiew pw. Opieki Matki Bożej w Hańczowej



Chcę pokazać Wam te cerkwie, które z wielu powodów utkwiły mi w pamięci na zawsze. O każdej można by napisać długą rozprawę. Każda jest perełką w swoim rodzaju. Piękna, położona w malowniczym miejscu. Kochana przez wiernych. Zawsze gościnna, otwarta dla zwiedzających. Zawsze z kimś, tuż obok,  kto przybliży jej historię. Zadba o kwiaty, porządek, przytnie trawnik. Zapali świeczkę.
Nie chcę tu dokonywać porównań z kościołem rzymsko-katolickim. Ale jak jest z gościnnością i chęciami księży, wiemy chyba wszyscy. Nie raz nie mogłam doprosić się otwarcia kościoła, mimo iż, ksiądz był tuż obok. Nie raz kazano mi opuszczać kościół, bo kościelny spieszył się do domu, a widząc mój aparat zakazywał robienia jakichkolwiek (!) zdjęć. Na rozmowę w ogóle nie było szans.
Pamiętam jak w pewnej wsi, szukając klucza do cerkwi, przemiła staruszka porzuciła przygotowywanie obiadu aby otworzyć drzwi cerkwi.Cerkiew jest sporo oddalona  od jej domu .
Księża obrządku wschodniego zawsze mają czas dla gości. Dla tzw obcych. Mają czas na herbatę, rozmowę,  na przyjaźń.  Ot po prostu. 

 Ikonostas w Cerkwi  pw. Opieki Matki Bożej w Hańczowej




Cerkiew pw. Zaśnięcia Przenajświętszej Bogurodzicy w Szczawnem





Cerkiew pw. św. Dymitra w Radoszycach





Cerkiew pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Gładyszowie


 
Cerkiew  p.w. św. Dymitra w Bodakach




Cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Chotyńcu


 
Cerkiew pw. św. Paraskewy w Daliowej




Cerkiew pw św. Michała Archanioła w Bielicznej 


 
Cerkiew pw. Opieki Najświętszej Maryi Panny w Wólce Żmijowskiej




Cerkiew pw. Przeniesienia Relikwii św. Mikołaja w Olchowcu

 



Cerkiew pw. św. Onufrego w Wisłoku Wielkim



krzyż pod cerkwią w Smolniku nad Osławą ... w samo południe



Cerkiew pw. św. Onufrego w Posadzie Rybotyckiej
i jej spojrzenie zza zamkniętych powiek



39 komentarzy:

  1. Te drewniane cerkwie wyglądają wyjątkowo pięknie! Aż cieplej mi się zrobiło, czytając Twoje słowa - o przyjaźni, rozmowie. Ot po prostu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo w życiu wiele rzeczy dzieje się po prostu - a my często tego nie dostrzegamy :) I komplikujemy nie_potrzebnie ...

      Usuń
  2. PEREŁKI, a z tym fotografowaniem wnętrz to też różnie, ostatnio otwierano tak w JAworze, ale to w końcu Kościół Pokoju ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałabym Jo, generalizować zjawiska, ale niestety taka niechęć to większość
      pozdrawiam Cię

      Usuń
  3. Niezwykłe, piękne... bardzo lubię, odwiedzając Ławrę Paczerską w Kijowie śpiewałam z chórem w 900 letniej cerkwii bramowej, przeżycie, zawsze takie sytuacje wprawiają mnie w stan, które nie potrafię opisać

    a jak ja nie potrafię czegoś opisać, tzn, że muszę tam wrócić, wrócić po słowa


    piękny jest świat

    dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To TY też śpiewasz? Bardzo chciałabym usłyszeć Cię i chór - bardzo !!!

      Usuń
    2. Już nie śpiewam w chórze, wyjechałam i teraz już tylko dla siebie :)

      Usuń
    3. Wiem, że Jesteś wyjechana:) ale może gdzieś można posłuchać Twego śpiewu ???

      Usuń
  4. ...no i proszę widzę, że archiwum przeszukane i galeria piękna :-) ...nic tylko inspirować :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Urocze cerkiewki, piękne zdjęcia :) Mam słabość do obrządku wschodniego. A zakazu robienia zdjęć kompletnie nie rozumiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mamy wiele wspólnego:)
      pozdrawiam Ciebie i słoneczną Bułgarię !

      Usuń
  6. Są tak piękne, że aż dech zapiera... uwielbiam szczególnie drewniane, są tak misternie zdobione, mają cudowne detale no i ten zapach starego drewna...
    Po raz kolejny podziwiam Twoje zdjęcia także od strony technicznej, są fantastyczne i masz chyba szczęście do dobrej pogody? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu - z tą techniką, to wiesz - wciąż kuleje, widzę błędy - a powtórek nie będzie. Dziękuję za Twoją nieustającą życzliwość !!!
      Co do pogody - też bywa różnie. Nie umiem wydobywać piękna ze stalowego nieba. Bez światła - ślepnę na piękno ...

      Usuń
  7. Niebo na tych zdjęciach dostałaś jak na zamówienie. Te co akurat pokazałaś, w dobrym stanie są, szkoda, że wiele cerwki na wschodnim Roztoczu jest w stanie agonalnym...
    Ciekawa jestem czy ksiadz w mojej wiosce otworzyłby kościół do zwiedzenia. Kościółek drewniany z 1857r, nawet ładnie wygląda, na małym wzgórzu nad rzeką Por, a wioska to Czernięcin, gmina Turobin. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby tak udało mi się zamówić niebo błękitne na wrzesień:) Zaraz wygoogluję Twój kościółek.
      Wiesz ludzie z małych miejscowości są bardziej otwarci na świat. Moje doświadczenie tak mówi:)))
      pozdrawiam
      (u Ciebie też upalnie - koleżanka właśnie wróciła i na nic kurtka się zdała i parasol)

      Usuń
  8. Gdybym miał wybierać wyznanie tylko ze względu na piękno, to zapewne prawosławie byłoby na krótkiej liście. Ale żem w tej kwestii niepiśmienny, to sobie popodziwiam te soczystości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka soczysta terapia dobrze doładowuje umysł przed jesienną słotą :)
      Zaś co się tyczy niepiśmienności - cóż, wszystko się w Nas wciąż zmienia ....

      Usuń
  9. Z tą gościnnością i otwartością kościoła wschodniego masz absolutną rację. Twoje kadry przypomniały i moją wizytę w kilku takich miejscach. Jakieś 7 lat temu przy okazji projektu UNESCO miałam okazję podziwiać jedne z najstarszych cerkwi w Rosji, nad Wołgą (Uglicz, Rostów Wielki). I to, co zapamiętałam najbardziej, to właśnie ogromna życzliwość pewnej kobiety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich aktów życzliwości Izka mogłabym wyliczać sporo. Nie wiem, skąd tak jest i dlaczego. Ale dobrze, że tak jest. Czegoś Nas to uczy. Coś Nam daje do zrozumienia:)

      Usuń
  10. Kolejne bardzo fajne "zestawienie" :) Wszystko piękne, i cerkwie, i zdjęcia :)
    Pozdrawiam serdecznie i słonecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cerkwie wkomponowane w krajobraz są piękne. I jest zupełnie tak, jakby jedne bez drugiego nie umiały istnieć:)

      Usuń
  11. Cerkwie mają swój niepowtarzalny klimat....., kilka z nich też udało mi się utrwalić.., piękny post z ładnymi fotami.., pozdrawiam:)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam Basiu na Twój post z cerkwiami - bardzo jestem ciekawa !

      Usuń
  12. Cerkwie, to obiekty, które szczególnie są mi bliskie. Na ich widok nogi same przyspieszają, by jak najprędzej stanąć u drzwi i obejrzeć dokładnie kościółek. Sporo ich już widziałem, część pokazałem na blogu. Widząc Twoje zdjęcia znajduję ten klimat drewnianej architektury lub inaczej pisząc - ukrytego w drewnie piękna. Zdjęcia rewelacyjne, tak pokazane obiekty dodatkowo zyskują. Z przyjemnością obejrzałem i przeczytałem post.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja lubię wypatrywać je:) Rozglądać się. A, że lubią ukrywać się wśród zieleni, wcale nie jest to takie proste:) Obiecuję sobie choć jeden wyjazd zimą w Beskid. I mam nadzieję, że w końcu uda mi się.
      dziękuję CI i bardzo serdecznie pozdrawiam !!!

      Usuń
  13. Byłem begonnnen napisać co mi się podobało najpiękniejsze kościoły i domy modlitwy, ale jestem zatrzymany, bo widzę zbyt wiele, że znajdę tak cudowne! Naprawdę piękne domy modlitwy i wszystko tak piękna architektura. Wspaniałe, że zobaczmy Iwona to.
    Z poważaniem, Helma

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Helmo - podoba mi się zwrot wyszukany pewnie:) przez translator - domy modlitwy.
      Dziękuję CI jak zwykle bardzo gorąco za odwiedziny u mnie !!!

      Usuń
  14. Nie widziałam ich w rzeczywistości, ale tak pięknie je pokazałaś, że tylko stać i patrzeć.
    Pokazałaś je jakby to były żywe istoty, mam wrażenie, że każda ma inny charakter!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To piękne określenie - żywe istoty. Muszę je przemyśleć:) Bardzo dziękuję, za te słowa. I cieszę się, że zajrzałaś i przyszpiliłaś:))) moje zdjęcia !!!

      Usuń
  15. Iw, urzekają Twoje cerkiewne prace, kolory, architektura, niebo na fotce 1 i słoneczko na którejś z kolei...i te oczyska zamknięte.... ech lubię patrzeć Twoimi oczami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widziałam ma Gędźbo, żeś wróciła zza mórz nareszcie! Mam nadzieję, że nadrobisz zaległości i pokażesz, to, co widziałaś tym razem !!!

      Usuń
    2. inny charakter miał mieć ten blog, ale żyć nie dajecie z Issską... będę musiała zatem cosik wrzucić ...chyba. :)

      Usuń
  16. I'm not religious, but what I have enjoyed this beautiful photo series! Thank you very much:) xx

    OdpowiedzUsuń
  17. :) i właśnie! Nie trzeba byc religijnym, wierzącym, aby zachwycać się cerkwiami czy kapliczkami malowniczo wkomponowanymi w krajobraz Polski!

    OdpowiedzUsuń
  18. Anonimowy9:54 PM

    Wieść gminna nosi od kilku dni plotkę (?) o Twojej wystawie. Coś jest na rzeczy Droga Iw, czy nie ?
    Cieszyłbym się bardzo.

    A cerkwie fantastycznie ujęte. W ramy krajobrazu. Dosłownie zrośnięte z przestrzenią wokół. Tak właśnie powinno się je pokazywać:)

    pozdrawiam
    Jan

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy9:57 PM

      nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka Mój Drogi J.
      :)))

      Usuń
  19. Wszystko, co prawosławne, piękne. Cerkwie drewniane szczególnie mnie zachwycają, nie można przejść obok nich obojętnie. A i widać, że są ujęte w ramy pięknego krajobrazu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Te cerkwie to mój świat, dzięki za możliwość zobaczenia u Ciebie tego co sam bardzo lubię
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawsze czytam uważnie i z ogromną przyjemnością.Dziękuję za każdy !